Skip to content Skip to footer

De Orgaanklok

De orgaanklok

Vaak wakker om 03.00 uur? Of om 16.00 uur altijd een dip op de middag?

De orgaanklok geeft inzicht in de orgaansystemen, oftewel, de meridianen. Deze energiebanen hebben ieder een eigen moment om te pieken, of te dalen. Je kan volgens de orgaanklok leven en het ritme aanhouden volgens de Chinese wijsheden. Zo breng je je organen in balans.

Hart – Liefde

Actieve uren: 11:00 – 13:00 uur

Het hart staat centraal, dat is jouw ‘’ik’’. In de orgaanklok zie je dat ook terug. Om 12.00 uur in de middag, wanneer de zon op zijn sterkst is. Aan het einde van de ochtend functioneert je hart optimaal, je concentratievermogen daalt. Tijd voor pauze, licht lunchen en sociale contacten te zien. Een vrolijk gevoel of een gevoel van kwetsing kun je ervaren als emotie, verbonden aan het hart. Wees lief voor je zelf en breng de tijd van het Hart door met fijne mensen. Tussen 23.00 uur en 01.00 uur is je hartenergie op zijn zwakst.

Dunne darm – Vreugde

Actieve uren: 13:00 – 15:00 uur

Net na de lunch zet je dunne darm je voeding om zodat je lijf het optimaal kan benutten. Kom lekker in beweging, daar is het een goed moment voor. Houd het luchtig en voel je tevreden. Bij onzekerheid verzwaar je de dunne darm, dan voel je je futloos en je hebt geen zin om te bewegen. Mijn tip, ga toch een rondje wandelen. Je zal merken dat het effect heeft!

Blaas – Zen-momentje

Actieve uren: 15:00 – 17:00 uur

De welbekende middagdip. Wist je dat dat het teken is dat je niet voldoende (zuiver) water gedronken hebt? Neem een moment voor jezelf met een flinke beker thee of neem een (miso) soepje voor wat extra zout. Snel geërgerd?  Stop dan met waar je mee bezig bent en neem even pauze. Lukt dat niet? Dan is water drinken jouw hulp in nood.

Nier – Wilskracht

Actieve uren: 17:00 – 19:00 uur

De nieren filteren het bloed aan het begin van de avond. Dat kost energie, daarom is het aan te raden om tussen 17:00 en 19:00 uur te eten. Merk je op dat je aan het einde van de dag je gestrest gaat voelen en/of last van je onderrug krijgt, dan is het goed om na te gaan wat de oorzaak zou kunnen zijn. Rust in de avond is de remedie.

Kringloop / Bloedsomloop – Kwetsbaar en oké

Actieve uren: 19:00 – 21:00 uur

Belangrijke stoffen worden door het lichaam verspreid tijdens de actieve uren van de kringloopmeridiaan, ook wel de bloedsomloop. Volgens de Chinezen is dit het beste moment van de dag om te lezen of te mediteren. Nuttig geen grote maaltijden en probeer niet te actief te zijn. Geef je lichaam de ruimte om het werk te doen. Een fijn weetje, dit is ook de perfecte tijd om zwanger te worden.

Verwarmer – Goede weerstand

Actieve uren: 21:00 – 23:00 uur

De naam zegt het al, de Verwarmer regelt de temperatuur, de bloedvorming en de energie in het lichaam. De meridiaan staat voor een samenwerking tussen organen die voor het evenwicht in het lijf zorgen. Het ene orgaan werkt sterker dan het andere, de Verwarmer zorgt voor de energiebalans. Probeer te ontspannen tussen 21:00 en 23:00 uur en maak je langzaam klaar om te gaan slapen. Een net en opgeruimde slaapkamer zorgt voor balans. Voor meer informatie over Feng Shui kijk hier.

Galblaas – Ontspannen

Actieve uren: 23:00 – 1:00 uur

De galblaas helpt de dunne darm bij het afbreken van vetten via voeding en is onderdeel van het spijsverteringsproces. Dit orgaan is verbonden met het maken van keuzes. Tijdens slaap laad je je op. Zelfvertrouwen en het vermogen om keuzes te maken worden energetisch opgeladen. Bijtijds naar bed saai? Niet als je leeft volgens je ritme! 😉 Aromatherapie kan helpen om beter te ontspannen. Ik maak essences op maat. Mijn oliën zijn van De Groene Linde .

Lever – Vrede

Actieve uren 1:00 – 3:00 uur

De lever laadt zich op tijdens de eerste nachturen. Zowel fysiek als mentaal ben je aan het ontgiften. Het is echt van belang om deze tijd te slapen, zodat je lichaam aan de slag kan gaan en voldoende energie krijgt. Word je wakker tijdens leveruren of kun je de slaap niet vatten? Dan kun je te maken hebben met onverwerkte woede of boosheid. Met onder andere N.E.I. therapie kun je dit loslaten. Drink je alcohol tijdens de levertijd? Dan werk je de lever én het ontgiften tegen.

Longen – Gezonde grenzen

Actieve uren: 3:00 – 5:00 uur

In de tweede helft van de nacht zijn je longen actief. Adem in en adem uit. Wat laat je los en wat houd je bij je? De monniken mediteren zo vroeg, omdat de longen dan optimaal functioneren. Een somber gevoel tussen 03:00 en 05:00 uur? Wellicht zijn er onverwerkte emoties zoals verdriet dat voelbaar is. Ook pijn op de longen en last van je ademhaling zijn tekens van de long.

Dikke darm – Loslaten!

Actieve uren: 5:00 – 7:00 uur

De dikke darm en de long behoren tot het metaal element. Loslaten. Stagneert je stoelgang? Metaal. Plotseling diarree? Het loslaten van oude emoties, jawel, metaal. Sta eens stil bij wat je vasthoudt en eigenlijk los wil laten. Kun je loslaten? Een oefening uit de EE/EFT methode: masseer de zijkant van het topje van de wijsvinger voor een halve minuut.

Maag – Verteren

Actieve uren: 7:00 – 9:00 uur

Een warme maaltijd in de ochtend is fijn voor de maag. Inspiratie nodig? Het boek van Jutta Koehler – ”Ontbijt je fit” is een aanrader. Zelfs soep is heerlijk. Geen honger en een misselijk, een vol gevoel? De dikke darm die hiervoor huisgehouden heeft kan dit veroorzaken. Een disbalans kan walging en gevoel van tekortkoming teweegbrengen. Echt geen honger? Probeer de balans te herstellen en/of door toch wat te eten. Drink geen koffie vóór 09:00 uur, daar word je maag niet blij van en de gifstoffen van de dikke darm weten dan  geen raad.

Milt – Rust

Actieve uren: 9:00 – 11:00 uur

Aan het werk! De milt en de alvleesklier worden na de ontbijt actief. Zij zorgen dat de voedingsstoffen door het lichaam worden opgenomen. Tijd voor actie, zowel fysiek als mentaal. Sporten of een berg werk verzetten bezorgen je een goed gevoel. Leergierig? Een goede tijd om nieuwe kennis op te doen, studeren dus. Heb je niet ontbeten of voel je je niet goed? Dan kun je je zorgelijk en onzeker gaan voelen. De buitenlucht helpt.

Merk je inderdaad wat klachten op die passen bij de Orgaanklok? Probeer daar positieve veranderingen in aan te brengen. Natuurlijk ben je ook welkom bij mij in de praktijk. Een mooie boekentip is ‘’De orgaanklok praktisch toepassen’’ van Anna Elisabeth Röcker.

Als je denkt, hartstikke leuk al die informatie, maar wat betekent dit voor mij? Maak een afspraak en ik geef je adviezen voor meer balans.

orgaanklok